سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جادوی محتوا

دکوراسیون آشپزخانه به سبک ایرانی

    نظر

آشپزخانه، قلب تپنده هر خانه ای است. و یکی از جذاب ترین و خاص ترین فضاهای خانه‌های ایرانی که چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه ایرانی لذت خاصی به همراه دارد. از آنجایی که آشپزخانه در خودش وسایل زیادی جای داده است و تمامی اعضای خانواده در آن رفت و آمد دارند، برای ایرانی‌ها از فضاهای مهم خانه به حساب می‌آید به طوری که نمی‌توان هیچ خانه ای را بدون آشپزخانه تصور کرد از این رو طراحی آشپزخانه ایرانی اهمیت بالایی دارد.

اینجا ابتدا بررسی میکنیم که چطور میتونیم رنگ و بویی ایرانی به آشپزخونه هامون بدیم و بعد نمونه هایی مختلف از چیدمان های آشپزخانه‌های ایرانی رو می‌بینیم.

چطور میشه آشپزخانه‌ها رو ایرانی کرد؟

باتوجه به تعاریف بالا شاید ایرانی کردن آشپزخانه خیلی حس خوشایندی منتقل نکنه اما منظور از ایرانی کردن فضا، آوردن نشونه‌ها و نمادهایی از فرهنگ ایرانی در فضاست که حس و حال این سبک رو منتقل کنه. اینجا با 5 راهکار میشه کمی روح ایرانی به فضا منتقل کرد.

 

1. استفاده از کاشی‌های ایرانی

 

یکی از معروف‌ترین نمادهای هر فضای ایرانی، کاشی‌های پر نقش و نگاره و خب آشپزخانه یکی از بهترین فضاها برای استفاده از این کاشی‌ها که هم می‌تونه نقش و رنگ به فضای ساده و احتمالا مدرن اضافه کنه و هم نمادی از فرهنگ و معماری ایرانی باشه.

طراحی آشپزخانه به سبک ایرانی

 

2. گلیم فرش آشپزخانه با طرح فرش

هرجا در مورد هنر و معماری ایرانی صحبت بشه، حتما نشانی از فرش ایرانی هم هست. شاید بگید استفاده از فرش در آشپزخانه خیلی کار عاقلانه‌ای نیست که می‌تونه کاملا حرف درستی باشه اما قالیچه‌هایی با طرح‌های ایرانی یا حتی کفپوش‌هایی با طرح فرش هم می‌تونه جالب باشه.

برای تهیه گلیم فرش آشپزخانه از فروشگاه نیلادکور کلیک کنید

 

3. ظروف مسی و سفال و حصیری، نمادی از هنر ایرانی

از اون‌جایی که معماری ایران گره خورده به هنر و صنایع دستی اون، در نتیجه می‌تونیم در آشپزخانه‌های ایرانی هنر دست مردم کشور رو داشته باشیم؛ ظروف مسی، سفالی و حصیری که زیبایی و کاربرد رو در کنار هم دارن

 

4. استفاده از رومیزی و پارچه‌های سنتی

در ایران استفاده از پارچه‌های ترمه یا گلدوزی شده به عنوان رومیزی و … در گذشته خیلی رواج داشته. با وجود فضاهایی مثل اپن، میز غذاخوری بازهم میشه این سنت رو احیا کرد.

 

5. استفاده از چوب‌های پر نقش و نگار

اگر آشپزخانه شما پنجره‌ای رو به فضای باز داره، چه دیواری و چه سقفی یا از عناصری مثل صندلی و میز و کابینت چوبی استفاده می‌کنید، چه بهتر که اون‌ها رو با نقش و نگار و گره‌های ایرانی سفارش بدین (البته شاید تمیز کردنشون کمی براتون سخت باشه، چون سطوح گرد و غبار پذیر افزایش پیدا می‌کنند).

 

رنگ سفید در چیدمان آشپزخانه کوچک ایرانی

رنگ سفید از رنگ‌هایی که تاثیر بسیاری روی دلباز شدن فضا می‌گذارد. انتخاب کابینت به رنگ سفید با طراحی ساده انتخاب بسیار مناسبی برای دکوراسیون آشپزخانه های کوچک آپارتمانی ایرانی است. یکی از مزیت‌های خوب رنگ سفید نشان دادن کثیفی‌ها است.

از آنجایی که احتمال به وجود آمدن لکه در آشپزخانه زیاد است، کابینت سفید این امکان را به شما می‌دهد که همیشه آشپزخانه را تمیز نگه دارید. 

وجود نور طبیعی در دیزاین اشپزخانه ایرانی

وجود پنجره در آشپزخانه الزامی نیست اما وجود آن از امتیازهای آشپزخانه به حساب می‌آید. زیرا نور طبیعی خود باعث روشن‌ تر شدن نمای داخلی آشپزخانه ایرانی می‌شود و وجود یک منظره زیبا یا طراحی یک پرده برای آن، زیبایی آشپزخانه را دوچندان می‌کند. اگر در آشپزخانه پنجره دارید سعی کنید در هنگام دکوراسیون آشپزخانه آن گاز را از آن دور کنید درعوض سینک ظرفشویی را به خاطر وجود رطوبت در آن به آن نزدیک کنید.

سبک در دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایرانی
سبک، یکی دیگر از آیتم‌هایی است که در هنگام طراحی کابینت آشپزخانه باید به آن توجه کنید و مناسب ترین سبک را برای دکوراسیون َآشپزخانه ایرانی انتخاب کنید. دکوراسیون آشپزخانه مدرن یا دکوراسیون آشپزخانه سنتی ایرانی در رنگ، مدل و نوع کابینت تفاوت‌هایی دارند که در تصاویر زیر می‌توانید نمونه ای از آن را ببینید.

مثلث کار در چیدمان آشپزخانه ایرانی
مثلث کار از نکات بسیار مهم در چیدمان و دکوراسیون هر آشپزخانه است که متاسفانه در طراحی داخلی آشپزخانه ایرانی به آن کمتر توجه می‌شود. مثلث کار بین «سینک ظرفشویی، گاز و یخچال» است. به این صورت که بهتر است هر کار از این آیتم‌ها در یک ضلع آشپزخانه قرار بگیرند و یک مثلث کار با فاصله مشخص را ایجاد کنند. البته در برخی از فضاها به خاطر محدود بودن در هنگام طراحی مجبور می‌شوند هر یه آیتم را به صورت خطی قرار بدهند!