سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جادوی محتوا

همه چیز درباره شیرهای هیدرولیک

شیرهای هیدرولیک دستگاه های مکانیکی هستند که برای تنظیم جریان سیال در یک مدار یا سیستم هیدرولیک استفاده می شوند.

می توان از آنها برای بستن کامل یک خط، برای هدایت مجدد سیال تحت فشار یا برای کنترل سطح جریان به یک منطقه خاص استفاده کرد.

این شیرها که در طیف گسترده ای از سبک ها طراحی شده اند، می توانند به صورت دستی یا خودکار، با فعال سازی فیزیکی، مکانیکی، پنوماتیکی، هیدرولیکی یا الکتریکی کنترل شوند.

شیرهای هیدرولیک باید توانایی تحمل مقادیر زیادی از فشار سیال را داشته باشند، زیرا ماهیت بسیاری از سیستم های هیدرولیک مستلزم فشارهای بالای 3000   psi یا بیشتر است. به همین دلیل، آنها اغلب از فولاد، آهن یا سایر فلزات ساخته می شوند که دارای استحکام کافی برای مقاومت در برابر عملکرد مداوم در شرایط تحت فشار هستند.

در این مقاله اطلاعاتی در مورد شیرهای هیدرولیک، از جمله انواع مختلف، ساختار آنها و مشخصات مربوطه ارائه می شود. در صورت تمایل خرید شیر هیدرولیک در فروشگاه هیدرولیک نادری را بررسی کنید .

خرید شیر هیدرولیک

انواع شیرهای هیدرولیک


شیرهای هیدرولیک در انواع مختلفی در دسترس هستند، از جمله بسیاری از آنها که در انواع دیگر شیرها مشترک هستند، مانند توپی، پروانه ای، کمکی بای پس، چک، سوزنی، دیورتر، تنظیم کننده، پایلوت، متناسب و جهت دار.

 از دیدگاهی گسترده، این شیرهای هیدرولیک را می توان به عنوان سه نوع اصلی مشخص کرد که عبارتند از:

شیرهای کنترل فشار هیدرولیک

 شیرهای کنترل جریان هیدرولیک

 شیرهای کنترل جهت هیدرولیک

شیرهای کنترل فشار هیدرولیک


دریچه‌های کنترل فشار هیدرولیک برای تنظیم فشار سیالی که از سیستم‌های هیدرولیک عبور می‌کند برای حفظ آن فشار در سطوح دلخواه که توسط اپراتور سیستم تعیین می‌شود، استفاده می‌شوند.

سیستم های سیال معمولاً برای کار در محدوده فشارهای معینی طراحی می شوند. این نوع شیرها برای جلوگیری از افزایش فشار که ممکن است منجر به نشتی سیال هیدرولیک یا ترکیدگی لوله ها و لوله ها شود، نقش کلیدی ایفا می کنند.

آنها همچنین برای حفظ فشار تنظیم شده در بخشی از مدار هیدرولیک استفاده می شوند.

انواع مختلف شیرهای کنترل فشار مورد استفاده در سیستم های هیدرولیک عبارتند از شیرهای تخلیه، شیرهای کاهش دهنده، شیرهای ترتیبی، شیرهای تعادل و شیرهای تخلیه.

شیر کنترل فشار هیدرلیک

شیرهای کنترل جریان هیدرولیک


شیرهای کنترل جریان هیدرولیک برای تنظیم سرعت جریان سیال هیدرولیک در یک سیستم هیدرولیک استفاده می شود.

این دریچه ها دارای یک پورت هستند که می توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که منطقه جریان ممکن است تغییر کند تا تغییری در سرعت جریان از طریق شیر ایجاد شود.

نمونه ای از نحوه استفاده از این نوع شیر هیدرولیک در مدارهای کنترل دستگاه هایی مانند سیلندرها، موتورها یا محرک ها است.

سرعت حرکت این دستگاه ها تابع مستقیم دبی است – کاهش دبی باعث کاهش سرعت عملکرد آنها می شود و بالعکس.

انواع مختلف شیرهای کنترل جریان هیدرولیک شامل : شیرهای کنترل جریان ثابت، شیرهای کنترل جریان قابل تنظیم، شیرهای کنترل جریان گاز و شیرهای کنترل جریان جبران شده با فشار هستند.

مکانیسم کنترل جریان در این شیرها بر اساس طراحی مکانیکی شیر، که معمولاً یکی از سبک های آشنای شیرهای رایج در سایر شیرها است، متفاوت خواهد بود، یعنی:

  توپ

  پروانه

  دیافراگم

  سوزن

  دوشاخه

سرعت جریان را می توان به چند روش مختلف اندازه گیری کرد که معادل نیستند، بنابراین انتخاب یک شیر کنترل جریان مستلزم درک منظور از نرخ جریان است. سه معیار رایج نرخ جریان عبارتند از:



نرخ جریان حجمی – بر حسب واحد حجم در واحد زمان اندازه گیری می شود، مانند in3/sec یا cc/min.

سرعت جریان وزن – بر حسب واحد وزن در واحد زمان اندازه گیری می شود، مانند پوند در ثانیه.

سرعت جریان جرمی – بر حسب جرم در واحد زمان اندازه گیری می شود، مانند راب در ثانیه یا کیلوگرم در دقیقه.

برخی از شیرهای کنترل جریان هیدرولیک رایج عبارتند از:

دریچه های جریان متغیر جبران شده با فشار

دریچه های جریان متغیر جبران شده با فشار و دما

دریچه های اولویت

دریچه های کاهش سرعت

شیرهای کنترل جریان متناسب با فشار جبران شده

دریچه های منطقی کنترل جریان متناسب

شیر کنترل جریان هیدرولیک

بیشتر بخوانید : انواع هیدروموتور ها کدامند

شیرهای کنترل جهت هیدرولیک


دریچه های کنترل جهت هیدرولیک برای هدایت سیال هیدرولیک در مدار یا سیستم به دستگاه های مختلف در صورت نیاز استفاده می شود. برای کنترل سیلندر هیدرولیک، به عنوان مثال، آنها بین موقعیت های گسسته مانند امتداد، جمع شدن، یا موقعیت خنثی جابجا می شوند. آنها همچنین می توانند به حالت های میانی تبدیل شوند که در آن می توان از آنها برای کنترل سرعت، جهت یا شتاب یک محرک استفاده کرد.

یک شکل ساده از شیر کنترل جهت هیدرولیک گسسته، یک شیر دوتایی است که جریان سیال را مسدود یا عبور می دهد. سوپاپ‌های چک نمونه‌ای هستند و زمانی که سیال تلاش می‌کند در خلاف جهت جریان از آنچه که مورد نظر است عبور کند، از یک پیستون، توپ یا پاپت برای آب‌بندی در برابر صندلی استفاده می‌کنند

دریچه های کنترل جهت هیدرولیک پیچیده تر ممکن است چندین پورت داشته باشند زیرا به دلیل ماهیت آنها سیال را بین این پورت های مختلف سوپاپ برای تغذیه دستگاه های هیدرولیک جابجا می کنند.

در نتیجه، آنها با یک سیستم شماره گذاری استاندارد مشخص می شوند که از دو مقدار عددی مانند 2/2 یا 4/3 تشکیل شده است.

 عدد اول در این سیستم تعداد پورت های سیالی را که دریچه در آن قرار دارد را مشخص می کند و عدد دوم تعداد وضعیت ها یا موقعیت های سوپاپ را نشان می دهد که شیر می تواند به آن دست یابد.

بنابراین با این قرارداد، 2/2 نشان دهنده یک شیر دو پورت است که دارای دو موقعیت است، و 4/3 نشان دهنده یک چهار پورت است.

دریچه ای که سه موقعیت دارد. در مثال دوم از یک سوپاپ 4/3 که ممکن است برای کنترل یک سیلندر هیدرولیک استفاده شود، این سه موقعیت نشان دهنده زیر است:

 

1.     خنثی - همه دریچه های شیر مسدود هستند و هیچ جریان سیال مجاز نیست

2.     گسترش دهید - سوپاپ سیال را از پمپ هیدرولیک به انتهای درپوش سیلندر هدایت می کند و باعث می شود سیلندر امتداد پیدا کند.

 

3.     عقب کشیدن - سوپاپ سیال را از پمپ هیدرولیک به انتهای میله سیلندر هدایت می کند و باعث جمع شدن سیلندر می شود.